به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بیشک یکی از آثار برجام در حوزه صنعت هوانوردی بود به طوریکه بعد از اجرای برجام در نخستین سفر اروپایی رئیس جمهور به ایتالیا و فرانسه ۵ سند سرمایهگذاری در حوزه راه و شهرسازی به امضا رسید که از این اسناد ۴ سند متعلق به صنعت هوانوردی و از این ۴ سند نیز ۳ سند مربوطه به حوزه فرودگاهی بود.
همانطور که گفته شد نخستین اخبار بعد از اجرای برجام موضوع لغو تحریمهای «فروش هواپیما به ایران» بود که بر اساس آن امکان مذاکره مستقیم شرکتهای هواپیمایی ایرانی با شرکتهای هواپیماسازی بزرگ و مطرح دنیا فراهم شد. البته این مذاکرات از ماهها قبل از اجرای برجام بین شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) به عنوان شرکت هواپیمایی ملی کشورمان با شرکت هواپیماسازی ایرباس آغاز شده بود تا پس از اجرای برجام طرفین وارد مذاکرات نهایی و انعقاد قراردادها شوند.
در همین راستا در نخستین سفر رئیس جمهور به اروپا که برخی اعضای کابینه دولت یازدهم از جمله وزیر راه و شهرسازی نیز در آن سفر حضور داشت، مذاکرات نهایی در خصوص خرید هواپیماهای نو از شرکت ایرباس انجام شد و در همان سفر پیشقرارداد خرید ۱۱۸ فروند هواپیمای ایرباس با شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) به ارزش تقریبی ۱۰.۵ میلیارد دلار منعقد شد که از این تعداد ۴۵ فروند از خانواده ایرباس ۳۲۰ (اعم از ۳۲۰ و ۳۲۱)، ۴۵ فروند ایرباس ۳۳۰، تعداد ۱۶ فروند هواپیمای ایرباس ۳۵۰ به عنوان مدرنترین محصول ایرباس و ۱۲ فروند هواپیمای پهن پیکر ایرباس ۳۸۰ است. این هواپیماها مخصوص مسیرهای طولانی داخلی، منطقهای و مسیرهای اروپایی و بین قارهای هستند.
اما همواره یکی از مشکلات صنعت هوانوردی ایران عدم وجود هواپیماهای کوتاه برد با ظرفیتهای مسافری کم برای فرودگاههای شهرهای کوچک و کممسافر است در حالیکه قطعا یکی از الزامات رونق فرودگاههای کوچک و توسعه مناطق کمتر برخوردار توسعه زیرساختهای حمل و نقل و به طور خاص توسعه پروازهای آن منطقه است؛ از همین رو هواپیماهای مناسب برای نشست و برخاست در فرودگاههای کوچک یکی از ضروریات به شمار میرود. از همین رو شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) علاوه بر پیش قرارداد با شرکت ایرباس برای خرید هواپیماهای میانبرد و دوربرد، با شرکت ایتالیایی - فرانسوی ای.تی.آر نیز برای خرید ۲۰ فروند هواپیمای کوتاهبرد ای.تی.آر با ظرفیت حدود ۷۰ صندلی وارد مذاکره شد که قرار است در سال ۲۰۱۶ دو تا چهار فروند از این هواپیماها وارد ناوگان هوایی این شرکت شود و مابقی آن نیز تا سال ۲۰۱۸ به شرکت هما تحویل شود.
یادداشت تفاهم سرمایهگذاری فرانسه برای توسعه سه فرودگاه بینالمللی ایران
در حوزه فرودگاهی نیز یادداشت تفاهم همكاری با سرمایهگذار فرانسوی(شركتونسی) برای توسعه و تكمیل فرودگاههای امام خمینی (ره)، مشهد و اصفهان مبادله شد. بر اساس این قرارداد ظرفیت فرودگاه بینالمللی امام خمینی(ره) در ۳ فاز افزایش مییابد که در فاز نخست یک ترمینال موقت با ظرفیت ۳.۵ میلیون مسافر طی یکسال ساخته میشود. همچنین قرار است یک ترمینال جدید با عنوان ترمینال «ایرانشهر» در مدت ۴۰ ماه با ظرفیت اعزام و پذیرش حدود ۲۰ میلیون مسافر در سال با سرمایه گذاری فرانسه ساخته شود.
در حال حاضر فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) دارای یک ترمینال مسافری با ظرفیت پذیرش سالانه حدود ۵ میلیون مسافر است که به دلیل افزایش تقاضا برای سفر، این فرودگاه بیش از ظرفیت موجود خود در سال، مسافر اعزام و پذیرش میکند به همین دلیل یک ترمینال مسافری با عنوان ترمینال «سلام» با ظرفیت پذیرش سالانه حدود ۴.۵ تا ۵ میلیون مسافر در فرودگاه بین المللی امام خمینی در حال ساخت است که در نیمه دوم امسال به بهره برداری میرسد که با ساخت و تکمیل دو ترمینال مسافری موقت و «سلام»، ترمینال فعلی این فرودگاه از عملیات خارج شود تا با بازسازی ظرفیت آن به ۱۲ میلیون مسافر افزایش یابد.
با ساخت ترمینال موقت، ترمینال سلام، افزایش ظرفیت ترمینال موجود به ۱۲ میلیون مسافر و ساخت ترمینال ایرانشهر ظرفیت این فرودگاه به حدود ۴۵ میلیون مسافر افزایش مییابد.
بعد از فرودگاه بین المللی امام خمینی، توسعه ظرفیت فرودگاه بین المللی هاشمی نژاد مشهد نیز توسط شرکت فرانسوی ونسی در دستور کار قرار داد. در همین زمینه باید یک ترمینال جدید در این فرودگاه با ظرفیت ۴.۵ میلیون مسافر در سال تحت عنوان ترمینال توس ساخته شود. همزمان توافق دیگری برای توسعه و نوسازی فرودگاه اصفهان صورت گرفته تا یک ترمینال مسافری نیز در این فرودگاه احداث شود.
مدیریت حدود ۲۸۷ هزار پرواز عبوری از آسمان ایران در ۱۱ ماهه نخست سال ۹۴
اما در بخش پروازهای عبوری طبق آمار ارائه شده در ۱۱ ماه ۹۳ تعداد ۲۴۵ هزار و ۷۵۱ پرواز عبوری از آسمان کشور انجام شد که این میزان با ۴۱ هزار و ۱۵۳ پرواز افزایش، در ۱۱ ماه امسال به ۲۸۶ هزار و ۹۰۴ سورتی پرواز رسید که توسط کنترلرهای مرکز کنترل ترافیک هوایی کشور هدایت و راهبری شدند و به سلامت از فضای امن آسمان ایران عبور کردند.
پروازهای عبوری به پروازهایی اطلاق میشوند که از یک مبدا پرواز و برای رسیدن به مقصد از آسمان چند کشور عبور میکند و ایرلاینها برای عبور از فضای کشورهای طول مسیر باید مجوزهای لازم برای عبور را از قبل دریافت کنند تا بتوانند از آسمان کشورها عبور کنند. ضمن اینکه ایرلاینهای مربوطه باید طبق تعرفه کشورهای طول مسیر عوارضی را تحت عنوان عوارض پروازهای عبوری به کشورهایی که از آسمان آنها عبور میکنند پرداخت کنند.
همچنین ۹ ماهه ابتدایی سال گذشته ۲۲۸هزار پرواز عبوری از فضای ایران انجام شد که مدیریت این ایرلاینهای خارجی توسط کنترلرهای مرکز کنترل ترافیک هوایی ایران انجام شد.
اهم اتفاقات صنعت هوانوردی و فرودگاهی در سال ۹۴
- در بخش کالا نیز ۶۵ هزار تن كالا توسط حمل و نق هوایی ایران جابجا شد.
- تبادل ۵ فقره تفاهم نامه در بخش هوایی بین ایران و سایر كشورها برای دستیابی به جایگاه مناسب درشبكه و بازارحمل ونقل بین المللی
- بهسازی عوامل پروازی از طریق اصلاحات مورد نیاز همچون ترمیم اساسی باندها و سطوح پروازی فرودگاه مهرآباد به عنوان پر ترافیک ترین فرودگاه کشور
- انجام فلایت چک از دستگاههای ناوبری فرودگاههای کشور
- نصب و راه اندازی دستگاه سامانه امنیتی X-RAYو GATE-WAY در فرودگاه امام (ره)
اقدامات اساسی فرودگاهی توسط شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران
● نگهداری و توسعه شبکه زیرساخت با هدف توسعه اقتصادی متوازن و پایدار
از ابتدای سال ۱۳۹۴ تداوم اجرای پروژههای بهسازی و بهبود عوامل میدان پروازی و اماكن و تجهیزات فرودگاهی در فرودگاههای مختلف كشور بر اساس اولویتهای مربوطه به عنوان یك رویكرد اساسی در دستوركار قرار داشته است.
● افزایش ایمنی حمل و نقل و كاهش حوادث و تلفات ناشی از حمل ونقل
شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران به عنوان متولی تامین ایمنی در بخش مهمی از سیستم حمل و نقل هوایی، همواره حفظ و ارتقای ایمنی را در دستور کار داشته است. در همین راستا از ابتدای سال جاری با توجه به شناسایی برخی نقاط ضعف در حوزه ایمنی و لزوم پیروی از استانداردهای جهانی مجموعهای از اقدامات در جهت افزایش ایمنی فرودگاهها و سرویسهای ناوبری هوایی صورت گرفته و همچنان ادامه دارد.
اهم اقدامات انجام شده در حوزه ناوبری هوایی و افزایش ایمنی پرواز در سال گذشته:
- واحد مدیریت ایمنی و انتصاب مدیر ایمنی به صورت رسمی در شركت فرودگاههای كشور در راستای عمل به الزامات بینالمللی و نهادینه نمودن ایمنی در فعالیتهای شرکت
- بهسازی عوامل پروازی از طریق اصلاحات مورد نیاز همچون ترمیم اساسی باندها و سطوح پروازی فرودگاه مهرآباد به عنوان پر ترافیک ترین فرودگاه کشور
- اقدام به خرید هواپیمای پیشرفته فلایت چک (FLIGHT CHECK) به منظور بازرسی و كالیبراسیون دستگاههای كمك ناوبری فرودگاههای کشور
- ارتقاء و تكمیل پوشش ارتباطی، ناوبری و نظارتی فضای كشور و فرودگاهها
- نوسازی تجهیزات، برگزاری آموزش داخلی و بینالمللی، به روزرسانی دستورالعملهای و طرحهای اضطراری، جذب نیروی انسانی در واحدهای ایمنی و آتش نشانی فرودگاهها
حفظ و ارتقای حقوق شهروندی
شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران هم جهت با خواستههای دولت محترم و به عنوان یکی از ارکان اساسی در انجام رسالت ذاتی خود، حفظ و ارتقای حقوق شهروندی را در ارائه خدمات به مشتریان خود به صورت جدی در دستور کار قرار داده و در همین راستا تلاشها و برنامهریزیهای گستردهای از جمله تاسیس دفتر نظارت بر كیفیت خدمات فرودگاهی (ASQ) را برای ارتقاء کیفیت ارائه خدمات در فرودگاهها و افزایش رضایتمندی مراجعین و مشتریان فرودگاه انجام داده است.
اهم فعالیتهای صورت گرفته در این زمینه در جدول زیر آمده است:
اقدامات ارتقاء كیفیت خدمات فرودگاهی
ردیف |
عملكرد |
توضیحات |
۱ |
تاسیس دفتر نظارت بر كیفیت خدمات فرودگاهی تاریخ (۹/۳/۹۴) |
ماموریت: - تدوین واستقرار نظام رتبه بندی فرودگاه های كشور از نظر سطح ارائه خدمات مطابق استانداردهای بین المللی - نظارت بر رشد هماهنگ كیفیت خدمات فرودگاهی با اولویت فرودگاه های بین المللی - تهیه گزارش های دوره ای و ادواری از طریق استقرار نظام سنجش نظرات وانتظارات ذینفعان - شناسایی گلوگاه های توسعه خدمات رسانی و انجام پیگیری های لازم تا رفع كامل موانع و نارساییها در راستای جلب رضایت ذینفعان |
۲ |
شروع مطالعات لازم در جهت عملیاتی كردن اهداف و ماموریت های پروژه مورخ ۳/۹/۹۴ و جمع آوری روش ها و فرآیند های اجرای پروژه |
فرآِیند سازی پروژه نظارت بر كیفیت خدمات فرودگاهی . |
۳ |
تدوین دستورالعمل ها و استانداردهای لازم در قالب كتابچه |
براساس استانداردهای : ۱)سند ۱۹۷ ۲)استانداردهای ACI ۳)كتاب استانداردهای جامع معماری داخلی و طراحی فضا ۲۰۱۴ ۴)كتاب neu fert ۲۰۱۴ ۵)استانداردهای ایكائو |
۴ |
تهیه فرم های ارزیابی جهت ارزیابی خدمات فرودگاهی قابل ارائه به مسافرین در فرودگاه های كشور |
فرمهای تدوین شده با ۲۲ مقوله ارزیابی و ۹۸سوال زیر مجموعه آن |
۵ |
تعیین ۱۱ فرودگاه بعنوان فرودگاههای طرح جهت اجرای پروژه فرودگاه امام خمینی (ره) .مهرآباد مشهد – اصفهان - تبریز -بندرعباس – شیراز – كرمان اهواز – زاهدان – كیش |
شروع ارزیابی ها و بازدیدهای فرودگاهی توسط ارزیابان پس از آموزش وتوجیه در تاریخ ۵/۵/۹۴ |
۶ |
دریافت نتایج ارزیابی های فرودگاهی |
دریافت نتایج ارزیابی از فرودگاه های طرح وتعیین سطح فعلی فرودگاهها از A تا F |
۷ |
تعیین ۲ فرودگاه مشهد ومهرآباد بعنوان پایلوت |
تعیین فرودگاههای مشهد و مهرآباد بعنوان پایلوت طرح و ایجاد جایگاه های راهنمای مسافر در این دو فرودگاه ،پیگیری در خصوص بازسازی و نوسازی اماكن مختلف خدمات مسافرین شامل رستوران ها نمازخانه ها سالن های عمومی و ترانزیت سرویسهای بهداشتی سرویس اینترنتFIDS و ... و همچنین انجام دیگر موارد طرح ارتقاء كیفیت خدمات فرودگاهی |
۸ |
برنامه ریزی طرح بازدیدهای فرودگاهی |
برنامه ریزی طرح بازدیدهای فرودگاه های طرح از اقدامات یكدیگر در دو گروه به سرگروهی |
۹ |
تهیه پرسشنامه های مخصوص سفرهای حج
|
تهیه ، تدوین و پخش وجمع آوری فرمهای نظر سنجی در روند برگزاری حج ، تحلیل نتایج |
۱۰ |
پیگیری دریافت بودجه تحول |
پیگیری تخصیص و اعطاء بودجه های مورد نیاز فرودگاههای طرح ؛رفع مسائل و مشكلات ارتقاء كیفیت خدما ت فرودگاهی |
۱۱ |
برگزاری ۲كارگروه تخصصی |
در راستای توجیه فرودگاه های طرح ،برگزاری ۲ نشست در فرودگاه اصفهان و مشهد |
۱۲ |
برنامه ریزی اجرای نیمه دوم ارزیابی بصورت مكانیزه |
برنامه ریزی جهت برگزاری دور دوم ارزیابی های فرودگاهی در نیمه دوم سال و سنجش میزان پیشرفت فرودگاه های طرح |
۱۳ |
راه اندازی پورتال دفتر |
راه اندازی و بهره برداری از پورتال اختصاصی دفتر نظارت بر كیفیت خدمات فرودگاهی |
۱۴ |
انجام مطالعات سیستم نظر سنجی |
انجام مطالعات و تدوین فرآیند اجرایی سیستم مكانیزه نظر سنجی |
۱۵ |
نظارت و پایش طرح تحول ۲ فرودگاه پایلوت |
نظارت مستمر بر اجرای طرح تحول دو فرودگاه پایلوت( مشهد و مهرآباد) |
۱۶ |
نظارت مستمر بر طرح راهنمای مسافر (help desk ) |
نظارت مستمر بر اجرای صحیح طرح راهنمای مسافر و رفع مشكلات وموانع شغلی پرسنل راهنمایان مسافر در فرودگاه های مهراباد و مشهد |
● ارتقای سطح خدمات از طریق نوسازی ناوگان حمل و نقل
توسعه و تجهیز دستگاههای ارتباطیناوبری و نظارتی CNS
دستگاههای کمک ناوبری تجهیزات ارتباطی و رادارها یکی از مهمترین عوامل در ارائه خدمات ناوبری هوایی و انجام پروازهای ایمن و امن در فرودگاهها و فضای کشور محسوب میشوند. در این حوزه فعالیتهای شرکت فرودگاههای کشور در جهت بهبود و تكمیل زیرساختهای ارتباطی، کمک ناوبری و راداری در فضای كشور و فرودگاهها در راستای شامل موارد زیر است:
توسعه زیر ساختها و ظرفیت سازی در تجهیزات ناوبری هوایی(CNS)فضای کشور در ۹ ماهه ۱۳۹۴:
- نصب و راهاندازی لینك رادیوئی پشتیبان بستر شبكه ATN مركز كنترل تا فرودگاه امام خمینی (ره)
- بررسی خرید سیستم سوئیچینگ جدید مركز كنترل فضای كشور در راستای نوسازی تجهیزات عملیات هوانوردی
- نصب و راهاندازی سیستم سوئیچینگ جدید فرودگاه آبادان
- همكاری در نصب و راهاندازی فاز دوم سیستم پشتیبان ارتباطات مركز كنترل در بستر VSAT
- نصب و راهاندازی سكتور جدید ۲ مركز كنترل
- آمادهسازی مركز كنترل ACC۲ به عنوان سیستم پشتیبان در خصوص پدافند غیر عامل
- نصب ریموت ایستگاه RCAG دستجرد تبریز جهت اضافه نمودن فركانس دوم سكتور ۱
- نصب و راهاندازی لینك رادیوئی پشتیبان بستر شبكه ATN مركز كنترل تا فرودگاه امام خمینی (ره)
- بررسی اجرای سیستم ارتینگ تكنیكال بلاك و ایستگاههای فرستنده فرودگاههای اصفهان، شیراز، گرگان، ساری، لار، سنندج، بم، یاسوج، ایلام، اردبیل، سبزوار و رفسنجان.
- نصب و راهاندازی ADS-B آزمایش در مرکز کنترل، نصب و راهاندازی MIN SYS آریا جهت بررسی اطلاعات راداری.
- تهیه و تدوین SOW سامانه جامع مدبریت ترافیک هوایی مرکز کنترل
- نصب دو دستگاه نمایشگر اطلاعات راداری LCD ۲K.۲K در سامانه اتوماسیون رادار تقرب آریا فرودگاه مهرآباد
- بروزرسانی AIDS DATA SET سامانه اتوماسیون رادار مرکز کنترل
- تغییر سرعت انتقال اطلاعات رادار فرودگاه لار از BPS۹۶۰۰ به BPS۱۹۲۰۰
- سایتیابی جهت سیستمهای کمک ناوبری فرودگاه گلبهار
- سایتیابی ILS دوم فرودگاه مشهد
- سایتیابی برای سیستم DVOR فرودگاه جزیره ابوموسی
- بررسی اسناد مناقصه رادار و اتوماسیون مهراباد
- تهیه اسناد مناقصه خرید بی سیم AM دستی و خودرویی–FM پلیس – چهار دستگاه رادارMSSR مد S – جمع آوری سیستم سوئیچینگ LNS فرودگاه آبادان
- جابجائی تجهیزات تكنیكال بلاك فرودگاه بم
- تعمیر COMPAD های سیستم سوئیچینگ فرودگاه مشهد
- نصب رکوردر در فرودگاههای اردبیل، ساری،گرگان، سنندج و فرودگهای دیگر
توسعه زیر ساختها و تجهیزات ناوبر و عملیات هوانوردی در فرودگاههای کشور در ۹ ماهه ۱۳۹۴:
- نصب ۳ دستگاه ILS/DME در فرودگاههای بجنورد،آبادان و بوشهر و وارسی پروازی دستگاههای فوق
- نصب DVOR/DME فرودگاه اصفهان و وارسی پروازی آن،سایت یابی ILS فرودگاه مهرآباد
- تهیه SOW حفاظت در برابر صاعقه و ارتینگ سایت DVOR اصفهان
- نصب و راهاندازیDME در سایتGP فرودگاه بوشهر، سایت فرودگاه ماکو،افتتاحILS فرودگاههای آبادان و بوشهر
- انجام FAT قطعات یدکی تالس- انجام DESIGN FREEZ سامانههای سوییچینگ شیراز و مهرآباد.
- برگزاری مناقصات خرید باطری و UPS و سیستمهای حفاظتی سامانههای هوانوردی
- بهروزرسانی و ارتقا پوشش ارتباطی در فرودگاهها و راههای هوایی با قریب ۲۰۰ دستگاه فرستنده و گیرنده ثابت. برنامهریزی در جهت ارتقا سامانههای ضبط مکالمات هوانوردی در ۲۶ فرودگاه کشور
- مطالعه و سایتیابی جهت تکمیل و ارتقا پوشش راداری کشور
- ادامه تهیه مشخصات فنی مرکز کنترل فضای کشور
- تهیه SOW جهت ارتقا ارتباطات فرودگاه با استفاده از رادیو ترانک
- تهیه SOW خرید بیسیم خای دستی AM و FM پلیس فرودگاهها
افزایش ایمنی و کاهش حوادث و سوانح و اقدمات انجام شده در ۹ ماهه ۱۳۹۴:
- انجام فلایت چک از دستگاههای ناوبریفرودگاههای کشور،
- نصب و راهاندازی دستگاه سامانه امنیتیX-RAYوGATE-WAY در فرودگاه امام (ره)
- تهیه و تدوین SOW جهت سیستم دوربین مدار بسته شرکت فرودگاههای کشور
- تهیه و تدوین SOW جهت خرید سامانه امنیتی X-RAYو GATE-WAYو فلز یاب دستی
- انجام وارسی پروازی از سامانههای ناوبری در سطح کشور
افزایش ظرفیت و توسعه مسیرهای هوایی
از ابتدای سال ۹۴ تعداد ۵ مسیر هوایی جدید به طول تقریبی ۴ هزاركیلومتر در فضای كشور طراحی و اجرا شده كه بدین ترتیب تعداد كل مسیرهای هوایی به ۱۰۸ عدد به طول بیش از ۶۵ هزار كیلومتر میرسد كه از این تعداد ۳۹ مسیر به طول بیش از ۲۷ هزار كیلومتر مسیرهای ماهوارهای (RNAV) هستند. جدولهای مقایسه طول و تعداد مسیرهای هوایی طی سه سال اخیر و طول مسیرهای هوایی سنتی و ماهوارهای به شرح جداول شماره های ۶ و ۷ در گزارش ضیمه موجود میباشد.
فعالیتهای انجام شده به منظور توسعه اقتصادی و بازرگانی شرکت طی دوره گزارش عبارتند از:
جذب سرمایه گذاری داخلی و مشاركت بخش خصوصی:
سرمایهگذاری بخش خصوصی داخلی در شركت فرودگاههای كشور در ۹ ماهه اول سال ۱۳۹۴ به مبلغ ۱،۵۳۱ میلیارد ریال بوده است این سرمایهگذاریها در فرودگاه کرمان بوده كه عناوین آنها عبارت است از :پروژههای ساخت ساختمان آموزشگاه خلبانی و اجرای سایبان و ساخت ترمینال مسافری ۲۰۰۰۰ متری
جذب سرمایه گذاری خارجی:
از ابتدای سال ۹۴ مذاکرات موثر و فشردهای با شرکتهای فرانسوی ADP و VINCI جهت سرمایهگذاری در توسعه فرودگاههای بینالمللی امام خمینی (ره)، شهید هاشمینژاد مشهد و شهید بهشتی اصفهان صورت گرفته که نتیجه آن آمادهسازی تفاهم نامه با دو شرکت مزبور جهت امضا در سفر ریاست محترم جمهور به فرانسه میباشد که گامی مهم جهت انعقاد قرارداد نهایی محسوب میشود. مذاکره با شرکتهای خارجی (اروپایی) علاقمند به سرمایهگذاری جهت احداث هتل در فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران و مذاکره با شرکتهای چینی بمنظور سرمایهگذاری در فرودگاههای بوشهر و اهواز انجام شده است./
نظر شما